که اتاق بازرگانی انجام داده است و با کمک سازمان مناطق ویژه اقتصادی برای جلوگیری از صدمات ناشی از قاچاق و بهبود و ارتقای مصرف انرژی این طرح طراحی شده است که باید در هیئت دولت هم تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد و براساس آن قیمت حاملهای انرژی واقعی شده و کارت انرژی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد.*تولید خودرو در داخل از نظر مصرف انرژی به صرفه نیستمدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت در ادامه با بیان اینکه استاندارد مصرف بنزین برای خودروهای کلاس C حدود 8 لیتر در 100 کیلومتر است، گفت: میانگین ترکیبی مصرف سوخت بنزین در خودروهای وارداتی حدود 8 لیتر در هر 100 کیلومتر و خودروهای تولید داخل 11 لیتر در 100 کیلومتر است.وی تصریح کرد: با این وضعیت شاید از نظر مصرف انرژی صرف نکند که در داخل خودرو تولید کنیم چرا که مصرف سوخت خودروهای داخل بسیار بالا است و هزینه انرژی زیادی به کشور تحمیل میکند.وی در ادامه تاکید کرد: با وزارت راه و شهرداریها درباره اجرای پولی و رشد نقدینگی ارائه داد که از جمله میتوان به روسیه، برزیل و استرالیا اشاره کرداما در نمونه مورد بررسی، نرخ رشد ضریب فزاینده نقدینگی برخی کشورها بهطور معناداری در جهت معکوس نرخ رشد پایه پولی آنها حرکت کرده و در نتیجه نرخ رشد نقدینگی آنها بهطور معناداری پایینتر از نرخ رشد پایه پولی آنها بوده است که از جمله میتوان به سوئیس، آمریکا و ژاپن اشاره کرد. برای مثال در آمریکا بهعنوان بزرگترین اقتصاد جهان، در حالی که نرخ رشد پایه پولی بهطور میانگین در این 10 سال برابر 9/ 17 درصد بوده است، به دلیل رشد منفی ضریب فزاینده نقدینگی معادل منفی 8/ 11 درصد، بهطور میانگین دارای نرخ رشد نقدینگی برابر 1/ 6 درصد بوده استدر حقیقت نرخ رشد منفی ضریب فزاینده نقدینگی بهعنوان عامل کاهش نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد مثبت پایه پولی نیز بهعنوان عامل افزایش نرخ رشد نقدینگی عمل کرده است، اما سوال این است که نرخ تورم 4/ 2 درصدی آمریکا در این دوره با کدام عامل فرصتهای قبلی اضافه شود، نه اینکه از فرصتهای قبلی به میزان قابلتوجهی کم کند. تعامل با جامعه جهانی برای ایران که در هشت سال گذشته عطش عدم بهرهمندی از فرصتهای سرمایهگذاری خارجی را داشته، این ظرفیت را ایجاد میکند که در کنار همکاری و تعامل با اقتصاد بزرگی مانند اقتصاد چین، در کنار همه کشورها قرار گیردبه بیان دیگر فکر نمیکنم همکاری با اروپا و آمریکا بدیل یا جایگزین همکاری با چین باشد، بلکه این تعامل مکمل و افزایشدهنده همکاری ما با جهان خواهد بود، اگرچه این احتمال میرود که در برخی از حوزهها مانند سرمایهگذاری و فعالیتهای نفتی قدری حضور چین کمرنگتر و حضور کشورهای غربی بیشتر شود، اما در سطح کلان اقتصاد آنقدر فرصت همکاری با دیگر کشورها وجود دارد که لازم نیست کشوری را کنار گذاشته و جایگزینی دیگر برای آن بیابیم، آن هم کشوری مانند چین که بههرحال دومین اقتصاد بزرگ جهان تلقی شده و در سهدهه آینده پیشبینی میشود به قدرت اول اقتصادی دارد و امیدواریم شورای اقتصاد با وجود اهمیت خودرو بهعنوان یکی از کالاهای مورد اهمیت زندگی مردم این رای را صادر کند تا ضمن حضور سرمایهگذاران خارجی در ایران تکنولوژیهای روز خودرو به کشور وارد شود. جدال پایانناپذیر خودروسازان و شورای رقابتدخالت شورای رقابت در تعیین قیمتها چند سالی است که به جدال جدی میان خودروسازان داخلی با این شورا تبدیل شده است. قیمتگذاری آن هم با فرمول مشخص که بنا به عقیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی امری مبتنی بر اصول و دانش اقتصادی نیست. حال با امید رفع مشکلات هستهای ایران خودروسازان نیز امید دارند که دیپلماسی وزارت صنعت و شورای اقتصاد باعث رفع شبهه انحصار در بازار خودرو شود و این بازار باشد که به تعیین قیمت خودرو بپردازدجمشید پژویان، رئیس پیشین شورای رقابت که از طرفداران بحث قیمتگذاری خودرو در کشور است با رد اینکه قیمتگذاری خودرو داخلی باعث از بین رفتن علاقهمندی خودروسازان بینالمللی و سرمایهگذاران در صنعت
قیمت مسکن در تهران[ پنجشنبه 11 تير 1394 ] [ 23:12 ] [ Jennifer ]